Δευτέρα 14 Μαίου 2012
Η συζυγική απιστία είχε πάντα μια περίοπτη θέση στη λογοτεχνία. Ακόμη και αν δεν βρισκόταν ακριβώς στο κέντρο της αφήγησης, ένας παράνομος έρωτας που έφερνε τα πάνω κάτω στη ζωή των ηρώων έδινε πάντα μια εξαιρετική ευκαιρία για να διερευνήσει ο συγγραφέας την ανθρώπινη κατάσταση, το...
περιβάλλον μέσα στο οποίο προέκυπτε και τις συνέπειές του στις οικογενειακές και κοινωνικές σχέσεις. Δεν είναι τυχαίο που με τη μοιχεία ασχολήθηκαν πρόχειρα και εφήμερα βιβλία, αξιόλογα μυθιστορήματα αλλά και κλασικά αριστουργήματα μέσα από τα οποία ξεπήδησαν μερικοί από τους αξεπέραστους χαρακτήρες των ευρωπαϊκών γραμμάτων. Αν και είναι θέμα πολυχρησιμοποιημένο, δε μοιάζει καθόλου φθαρμένο, καθώς κάθε φορά δίνει αφορμές για διαφορετικές οπτικές και προσεγγίσεις.
Στα χέρια μιας πεζογράφου, όπως η Ανν Ενράιτ, τιμημένη το 2007 με το βραβείο Μπούκερ για τη συγκλονιστική «Συγκέντρωση», η συζυγική απιστία μοιάζει συγκριτικά ένα ανώδυνο θέμα. Δίνει ωστόσο τη δική της εκδοχή, τοποθετώντας την στο κέντρο ενός κόσμου που ευημερεί λίγο πριν δεχτεί το πρώτο χτύπημα της οικονομικής κρίσης. Η Ιρλανδή συγγραφέας γράφει για έναν έρωτα που φέρει όλα τα χαρακτηριστικά της εποχής του, που γεννιέται και εξελίσσεται μέσα σε ευρύχωρα σπίτια, μοντέρνα γραφεία, εστιατόρια, πάρτι, ξενοδοχεία και φυσικά πίσω από κλειστές πόρτες. Αποφεύγοντας με ασύγκριτη διακριτικότητα τις λεπτομέρειες από τις ιδιωτικές στιγμές των δύο ερωτευμένων, η Ανν Ενράιτ χαρίζει στην ηρωίδα της μια καθαρή φωνή και ένα ελαφρώς παιγνιώδες ύφος, ώστε να αφηγηθεί την ιστορία μιας σχέσης που «έκλεισε» δυο σπίτια και πλήγωσε ένα εύθραυστο παιδί.
Χωρίς ενοχές, χωρίς φορτίσεις
Η Τζίνα, παντρεμένη και μάλλον ικανοποιημένη από το γάμο της με τον Κόνορ, γνωρίζει σε πάρτι της αδελφής τον Σον, επίσης παντρεμένο και πατέρα ενός εύθραυστου κοριτσιού. Ο ερωτικός πόθος που γεννά ο ένας στον άλλον βρίσκει διέξοδο όταν βρεθούν στο ίδιο επαγγελματικό περιβάλλον και οι συναντήσεις τους πυκνώσουν. Η σχέση φυσικά δεν μένει για πάντα μυστική και οι μέχρι πρόσφατα παράνομοι εραστές ξεκινούν μια νέα ζωή, η οποία φυσικά δεν είναι περισσότερο συναρπαστική από την προηγούμενη. Η αφήγηση της Τζίνα ξεκινά τη στιγμή που περιμένει ένα χειμωνιάτικο βράδυ να δεχτεί την κόρη του εραστή της. Λίγο πριν συναντηθεί με το κορίτσι, αρχίζει και θυμάται όλα εκείνα τα γεγονότα που καθόρισαν τη σχέση της. Χωρίς το βάρος της ενοχής που συνήθως προκαλεί η απιστία, η Τζίνα αντιμετωπίζει χωρίς δράματα τις συνέπειες του έρωτα στη ζωή της. Εκτός από εκείνη, εκείνον και την κόρη του, υπάρχει και ένας ολόκληρος κόσμος, ο οποίος εισβάλλει στην αφήγησή της, όπως είναι ο άνδρας της, η γυναίκα του, η αδελφή της, οι συναδέλφοί τους, αντιμετωπίζοντας με εντυπωσιακή αταραξία τις κατηγορίες και τις αντιδράσεις τους. Η Ενράιτ, όπως και στο προηγούμενο βιβλίο της, επιλέγει να παρουσιάσει μια ηρωίδα, της οποίας οι απόψεις και οι θέσεις διαρκώς αμφισβητούνται μέχρι που ο αναγνώστης διαπιστώνει πως δεν ζητά ούτε τη συμπάθεια ούτε την κατανόησή του. Η κατάσταση αυτή γίνεται ακόμη πιο εύκολα αντιληπτή στην τελευταία σκηνή, όπου η Τζίνα αντιμετωπίζει την κόρη του αγαπημένου της, αναγνωρίζοντας τα δικαιώματα του κοριτσιού. Ευθύβολο και ειλικρινές, με υπόγειο χιούμορ και σαρκασμό το «Ξεχασμένο βαλς» πραγματοποιεί την αυτοψία της συζυγικής πίστης και εξετάζει τις λεπτές αποχρώσεις των ερωτικών και των κοινωνικών σχέσεων, στο πλαίσιο μιας κοινωνίας που από την ευημερία ετοιμάζεται αναγκαστικά να περάσει σε έναν πιο άγριο και στερημένο τρόπο ζωής. ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ -
ΤΗΣ ΕΥΗΣ ΚΑΡΚΙΤΗ
ekarkiti@ekdotiki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου